ЦК Профспілки працівників освіти і науки на запити з місць щодо оплати праці вчителя-дефектолога за роботу з учнями з особливими потребами та встановлення вчителю-дефектологу спеціальної школи для дітей з вадами слуху кваліфікаційної категорії за суміщуваною посадою вихователя і повідомляє наступне.
Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88. Пунктом 3 Порядку передбачено, що субвенція спрямовується на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів (крім шкіл-інтернатів та навчально-реабілітаційних центрів), зокрема дітям глухим та зі зниженим слухом.
Відповідно до пункту 4 Порядку за рахунок субвенції здійснюється зокрема оплата видатків на проведення додаткових корекційно-розвиткових занять згідно з Примірним переліком додаткових корекційно-розвиткових занять (послуг) для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів (Додаток 1 до Порядку).
Згідно з пунктом 6 Порядку додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) проводяться (надаються) фахівцями із числа працівників загальноосвітнього навчального закладу та у разі потреби - додатково залученими фахівцями, з якими загальноосвітнім навчальним закладом або відповідним органом освіти укладаються трудові договори.
Оплата праці зазначених фахівців здійснюється за ставками погодинної оплати праці працівників усіх галузей економіки за проведення навчальних занять у розмірах,передбачених для доцента або кандидата наук, які проводять навчальні заняття з учнями шкіл, установленими в додатку 5 до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери».
Отже, за проведення корекційно-розвиткових занять з учнями з особливими освітніми потребами оплата праці педпрацівників провадиться за ставками погодинної оплати, як це зазначається вище, без застосування підвищення посадових окладів за роботу з такими дітьми.
Підвищення на 25% ставок заробітної плати (посадових окладів) педагогічним працівникам передбачено пунктом 29 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15 квітня 1993 року № 102, за роботу у загальноосвітніх навчальних закладах (або за наявності в них груп) для дітей, які потребують корекції фізичного розвитку.
Пунктом 6.3.23 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки, зареєстрованої Міністерством соціальної політики України 15.12.2016 за № 31, передбачено встановлення педагогічним та іншим працівникам, які працюють в інклюзивних класах (групах) та з ВІЛ-інфікованими дітьми, підвищені розміри посадових окладів (ставок заробітної плати) відповідно до пунктів 28, 29 та 31 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102, а також надбавку за складність у роботі в розмірі до 50 відсотків посадових окладів (ставок заробітної плати) відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298.
Слід зауважити, що при надходженні на погодження до ЦК Профспілки проекту змін до вищезазначеного Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88, Профспілка наполягала на підвищені посадових окладів (тарифних ставок) при роботі з дітьми з особливими освітніми потребами та забезпеченні оплати праці педагогічних працівників за тарифікацією. На даний час зміни до зазначеного Порядку не внесено.
Стосовно встановлення кваліфікаційної категорії вихователю, який за основною посадою працює вчителем спеціальної школи для дітей з вадами слуху, то роз’яснення з питання атестації педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, які мають педагогічне навантаження з певних навчальних предметів і одночасно перебувають на посаді вихователя у цих же закладах, надано Міністерством освіти і науки України листом від 30.11.2004 № 1/9-607.
В листі зокрема зазначається про можливість атестації педагогічних працівників, які мають педагогічне навантаження з певних навчальних предметів і одночасно перебувають на посаді вихователя у цих же закладах, з того предмета, з якого вони мають педагогічне навантаження за фахом освіти, оскільки у вищих педагогічних навчальних закладах не готуються вихователі для роботи у загальноосвітніх навчальних закладах I, II - III ступенів.
У цьому випадку оплата праці відповідно до встановленої за результатами атестації категорії поширюється як на години педагогічного навантаження вчителя, так і на години навантаження його як вихователя до наступної атестації.
Пунктом 3.26 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 6.10.2010 № 930 «Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників», також передбачено, що особи з повною вищою педагогічною освітою або іншою повною вищою освітою, прийняті на посади педагогічних працівників за спеціальностями, фахівці з яких не готувалися вищими навчальними закладами або підготовлені у недостатній кількості, за умови проходження ними підвищення кваліфікації, атестуються як такі, що мають відповідну освіту.
Тому, на сьогодні можливо атестувати педагогічних працівників, які мають педагогічне навантаження з певних навчальних предметів і одночасно перебувають на посаді вихователя у цих же закладах, з того предмета, з якого вони мають педагогічне навантаження за фахом, та поширювати встановлену внаслідок атестації категорію як на години педагогічного навантаження вчителя, так і на навантаження його як вихователя до наступної атестації.